Snogefestivalen 2010

Det är få tävlingar som jag ser fram emot så mycket som denna hösttävling i Snogeholmssjön utanför Sjöbo och det var med stor glädje jag kunde vara med i år. Förra året var hade jag förhinder och kunde inte delta på grund av jobb men i år då skulle det bli revansch.

Det är nämligen så här att jag har haft lyckan att vinna festivalen två gånger tidigare 2006 och 2007, de två första åren den arrangerades. Åren därefter vann Vince Dowling, båda gångerna på ny rekordvikt och 2009 hade han över 60kg andra dagen.

Festivalen är ganska enkel att förbereda sig för, vi i Skåne har ofta tävlingar där så jag vet oftast vilken utrustning och vilka beten som gäller. Fisket är lite olika beroende på årstid vilket alla som var med på lag SM i augusti märkte, men nu på hösten är det nästan bara braxenfiske som gäller. Nio gånger av tio är det bottenmete med feeder/sänke som ger de högsta vikterna men även andra metoder kan vara aktuella för att dryga ut braxenvikterna med. Normalt kan man få lite mört och björkna på långspö och även löja kan ge en lite bättre vikt första dagen. Andra dagen är det bara att ge järnet för en hög braxenvikt så normalt sett är bottenmete/rullspö helt nödvändigt för att placera sig bra.

Till tävlingen beställde jag 2kg mask, 1 liter casters 2liter frysta röda pinkies och 1 liter röda maggots och till det budgeterade jag 5kg mäsk plus 2kg feedermäsk per dag. Mäsket var samma båda dagerna och bestod av mina favoritblandningar från Sensas, 3kg Bream Fizz och 2kg club Etang som blandades ganska blött för att binda lagom för att skjutas med slangbella. Feedermäsket var ca1kg av den bindande blandningen blandat med 1kg 3000 Explosive Bremes som blir helt underbart i både doften och konsistensen till feederfiske.

Det blåste rejält båda dagarna.

Den första dagen lottade jag långt till höger på sträckan en plats till höger om där jag vann 2007, inte helt fel. Dessutom var platsen lottad till golden peg, värd ca 5500kr om jag hade dagens högsta vikt. Det som gjorde det extra svårt var en tuff motvind som var både kall och besvärlig plus att bottnen på platsen bestod av stora stenbumlingar vilka gjorde det nästintill livsfarligt att fiska där. Grundmäskningen bestod av 20 små mäskbollar på ca 35m och 6-7 kast med en jumbofeeder fylld med godsaker som var tänkta till mitt feederfiske sedan. Jag brukar göra en burk fylld med diverse beten, denna gång majs, casters, döda pinkies och klippt mask. Detta fylls på efterhand så det blir enkelt justera vilka beten som går bäst för dagen i feedern. Jag hade också satt upp ett långspö på 5,5m med ett 4g wagglerflöte som blir lite lättare att kontrollera i vinden. På den platsen åkte där i 8 apelsinstora bollar för att sedan bara loosefeeda med maggots under tävlingen. Tävlingen började segt, plus att det var svårt att hålla balansen i den hårda vinden. Nappen som kom på feeder var extremt svåra att se i vinden och jag bytte ganska snart till mitt Drennan matchpro medium feederspö med ett 30grams sänke för att kunna fiska mer aktivt och kanske kunna dra fast någon fisk. Som jag såg kom det knappt upp någon fisk alls men mot slutet fick jag någon finare braxen och när det var två minuter kvar nappade en större braxen som landade snyggt i håven med 30 sekunder tillgodo.

Större braxen på det klena feederspöet med sänke.

Vid invägningen visade sig att mina sex braxnar och tjugotalet mörtar pressade vågen till 9kg blankt och med det räckte det till en minisektionsvinst. Gött, startavgiften tillbakavunnen men någon golden pegvinst var jag inte ens i närheten av då ledaren Dan Rasmussen hade 22425g från sektion B. Högsta vikten på min sektion var Jesper Höegh på kanten till höger 20875g men min vikt var näst högst totalt i alla fall. A-sektionen fiskade mycket förvånande dåligt och högsta vikten var en långspöfångad vikt på 10400g från kanten A1. Mycket märkligt eftersom vinden låg på rakt in i viken där A-sektionen var. Min vikt räckte till en nionde plats första dagen och ledarna låg ca 10-12 kg före, inga problem att fiska ikapp om man får rätt plats.

Dag 2

Andra dagen lottade jag fram plats A1 längst in i viken där vinden låg på, scenariot från första året spelades upp framför mina näthinnor igen. Då lottade jag på en kant dit vinden blåste och slutade med totalvinst efter ett bra braxenfiske. Men frågan var ju om där var några mängder med braxen där då första dagen varit seg, men många gången hinner braxen komma över natten. Bara det inte var så att fisken simmat för långt in på sektionen som det kan vara andra dagen då kanterna inte alltid är bäst. Nåväl jag blandade upp lite mindre mäsk då jag hade lite kvar sedan första dagen och satte upp tre bottenmetspön mina matchpro- medium och superfeeder plus ett mäskspö med jumbofeeder på. Långspöet med wagglerflötet åkte också upp även om jag inte trodde så mycket på det. Det krävs alltid en hög braxenvikt för att placera sig andra dagen och den kommer sällan på långspö.

Matdags!

Jag var lite i valet och kvalet angående grundmäskning men beslöt mig för att grunda med 20 bollar med slangbella på 35 meter och sedan kasta upp till 10 gånger med jumbofeedern för att få ett koncentrerat område med mycket mat på. Här kom vinden från höger och det blåste om möjligt ännu mer än första dagen och det var ingen lätt uppgift att få precision på mäskningen, men det gick ganska bra ändå tyckte jag. Jag började med feeder och kasten hamnade lite här och var i den knepiga sidvinden men efter en stund gick det bättre. Provade även något utlägg med långspöet men fick inte det att fungera. Ganska omgående fick jag två små braxnar men hade samma problem med att se nappen som första dagen och bytte till sänke och fick några fiskar till. Bara braxen och det var skönt, då är dem i området. Fick för mig att det kom ut för lite mat efter en stunds bombfiske och gjorde några kast med jumbofeedern för att mata på lite mer. Efter det var som att slå i matklockan, fisken stod på kö för att ta min mask- och maggotangnade krok.

På väg mot ära och breömmelse.

Sista 40 minuterna lugnade sig och då hade jag bara tre braxen plus några björknor och mörtar, ett typiskt tecken på att braxen backat och småfisken kommit in. Men å andra sidan nappade det hysteriskt under 3 timmar i mitten och jag hade åtminstone 40 pankor i nätet varav de största närmade sig 2kg.

Vem blir inte glad av en 50+ vikt?

Vid invägningen fick jag hjälp upp med nätet och vikten stannade efter fyra vägningar på 52825g och kommentarer om att jag skulle vinna började hagla, men jag vågar aldrig ta ut något i förskott och följde lätt nervöst invägningen och när Vince vägde in 41175g så kände jag ett lugn komma. Jag hade lite tidigare hört att Jimmy Johansson från VBMK hade 36000 plus sina 19100 och efter lite snabb huvudräkning borde min vikt räcka utan större problem till totalvinst. På prisutdelningen gick jag mycket stolt upp och hämtade mina mini-sektionsvinster på 600kr styck, totalvinsten på 3200kr, pokal och dessutom gratis startavgift nästa år. Summa summarum priser för 5000 spänn och en mycket stor ära.

Detta är mitt ”happyface”, jag lovar!

Detta var femte året tävlingen arrangeras och antalet deltagare ökar hela tiden, framförallt har vi fått tillskott från Danmark de senaste två åren. Jag väntar fortfarande på att vi ska bli ännu fler metare på tävlingen men jag antar att det kommer, fler och fler upptäcker vilket grymt kul fiske Snogeholmssjön levererar år efter år. Skulle jag tippa en vinnare till nästa års tävling så är det Jimmy Johansson från VBMK som har varit tvåa två år i rad nu, även om Vince sa till honom efter prisutdelningen ”hoppas du förstår att det är min tur att vinna tävlingen igen nästa år…”